Felsökning porttelefon

Felorsaker:


Det går inte att ringa upp till hyresgästens mobil, det tutar upptaget. 

  • När det tutar upptaget kan det vara så att HG råkat blockera det nummer som porttelefonen ringer ifrån. Be dom gärna kontrollera detta i sin telefon. 

    Detta kan se olika ut: 

    Apple: Blockerade kontakter hittar man under Inställningar > Telefon > Blockerade kontakter
    Android: Gå till Telefon > Inställningar > Blockera nummer

    För att få reda på vilket nummer porttelefonen ringer ifrån kan man lägga in sitt egna nummer på hyresgästen och sen be dem ringa upp.


Det går inte att ringa upp till någon av hyresgästerna 

  • När det rör sig om samtliga hyresgäster så är det ofta relaterat till ATA-boxen. En omstart av denna kan hjälpa. 


Det går fram signaler till hyresgästens mobil men det går inte att öppna med knapptryck (5, #, *)

  • Be HG prova att bara hålla inne knappen en kort stund
  • Be HG prova att stänga av voLTE-samtal i din telefon. 

    Detta kan se olika ut: 

    Apple: Inställningar -> mobilnät -> alternativ för mobildata -> aktivera 4G -> Röst och data -> stäng av volte
    Samsung: Inställningar -> Anslutning -> Mobilnätverk -> LTE-röstsamtal av
    Sony: Inställningar -> trådlöst och nätverk -> mer -> mobila nätverk -> önskad nätverkstyp -> 4G -> stäng av volte.
    Huawei: Inställningar -> mer -> mobilnätverk -> önskad nätverkstyp -> välj 4G -> dra reglaget till vänster på "volte-samtal"


Fungerar inte detta får hyresgästen höra med sin teleoperatör för att se vart felet kan ligga. 







Hjälpte det här svaret? Ja Nej

Send feedback
Synd att vi inte kunde vara till hjälp. Hjälp oss förbättra denna artikel med din feedback.