Felsökning porttelefon

Felorsaker:


Det går inte att ringa upp till hyresgästens mobil, det tutar upptaget. 

När det tutar upptaget kan det vara så att HG råkat blockera det nummer som porttelefonen ringer ifrån. Be dom gärna kontrollera detta i sin telefon.

Detta kan se olika ut:
Apple: Blockerade kontakter hittar man under Inställningar > Telefon > Blockerade kontakter
Android: Gå till Telefon > Inställningar > Blockera nummer

För att få reda på vilket nummer porttelefonen ringer ifrån kan man lägga in sitt egna nummer på hyresgästen och sen be dem ringa upp.


Det går inte att ringa upp till någon av hyresgästerna

När det rör sig om samtliga hyresgäster så är det ofta relaterat till ATA-boxen. En omstart av denna kan hjälpa. Fungerar det fortsatt inte efter omstart behöver er installatörsfirma måste felsöka. 


Det går fram signaler till hyresgästens mobil men det går inte att öppna med knapptryck (5, #, *)

  • Be HG prova att bara hålla inne knappen en kort stund.
  • Be HG prova att stänga av voLTE-samtal i din telefon.


Detta kan se olika ut:
Apple: Inställningar -> mobilnät -> alternativ för mobildata -> aktivera 4G -> Röst och data -> stäng av volte

Samsung: Inställningar -> Anslutning -> Mobilnätverk -> LTE-röstsamtal av

Sony: Inställningar -> trådlöst och nätverk -> mer -> mobila nätverk -> önskad nätverkstyp -> 4G -> stäng av volte.

Huawei: Inställningar -> mer -> mobilnätverk -> önskad nätverkstyp -> välj 4G -> dra reglaget till vänster på "volte-samtal"

Fungerar inte detta får hyresgästen höra med sin teleoperatör för att se vart felet kan ligga.


Namn och nummer syns inte i porttelefonen

Har ni fyllt i namn och nummer i Alliera men det är fortfarande tomt i porttelefonen kan det vara:

  • Kommunikationsfel ut till anläggningen som gör att namnet inte synkas hela vägen till porttelefonen. Lyser det en röd triangel i er Alliera för den anläggningen där porttelefonen sitter så är troligtvis detta bekymret.  
  • Något i undersystemets inställningar saknas för att namnet ska visas. 


Kontakta oss i supporten så kan vi hjälpa er vidare!






Hjälpte det här svaret? Ja Nej

Send feedback
Vi beklagar att vi inte kunde vara till hjälp. Lämna gärna feedback och hjälp oss att förbättra den här artikeln.