Alternativ för att lägga till bilder på användare

Det finns två alternativ - antingen laddar användaren själv upp en bild eller så gör administratören det. 


Alternativ 1 - användaren laddar upp bild själv

När användaren skall ladda upp sin bild loggar de in i Opna med sitt mobila BankID (naturligtvis efter det att en administratör lagt till personen). De kan gå direkt till webbadressen opna.amido.se eller använda länk från SMS eller liknande. Här väljer de att redigera sin profil och redigera bild. Har de en befintlig bild i sin mobil som de vill använda är det oftast enklast att använda den, men det går också att ta en selfie. Självklart kan man även be en kompis att ta en bild så att bilden redan finns i telefonen. När bilden är tagen eller uppladdad skall den beskäras så att hela huvudet är med och i centrum av bilden. (Självklart kan användaren lika gärna använda en dator för att göra processen om de har en bild de vill använda och är mer vana vid att använda dator.) Det går också att göra detta i appen, det är lite enklare att beskära bilden i appen.


Alternativ 2 - administratören laddar upp bild

Om man har användare som inte är så vana vid mobiltelefon så kan administratören lägga in en bild och göra beskärningen. Det kan också vara snällare då det är lite pilligare att beskära bilden i telefonen än på datorn. Då behöver så klart administratören ha tillgång till bild på den anställde. 

Hjälpte det här svaret? Ja Nej

Send feedback
Vi beklagar att vi inte kunde vara till hjälp. Lämna gärna feedback och hjälp oss att förbättra den här artikeln.