Steg 4. Användargrupper och behörigheter

Användargrupper och behörigheter

Som standard är en användargrupp skapad och har du bara ett avtal går det att använda denna. Fler användargrupper behöver endast användas om du har anställda som skall ha tillgång till olika behörigheter. 

En behörighet är en samling dörrar, i det här fallet ofta kopplat till specifika avtal. Du bör alltså ha en grupp per avtal. I varje grupp skall både grundbehörighet och behörighet för resp avtal finnas med. En användare kan vara med i flera grupper. Du ansvarar för att de personer som kan tänkas köra för respektive avtal ligger med i rätt grupp och att rätt behörigheter kopplas till rätt grupp.

För att skapa ny användargrupp:
Klicka på Ny grupp, ge den ett internt namn och klicka spara längst ned. Externt namn behövs inte och kommentar används om du själv vill. Lägg gärna till användare på en gång. Du kan komplettera med fler sedan. Lägg till grundbehörighet och den behörighet som gruppen behöver.



När du fått en ny behörighet tilldelad av fastighetsägaren behöver du lägga till denna på en grupp.


För att göra detta loggar du först in i Opna som en administratör.

  1. Gå till Användargrupp & behörigheter
  2. Klicka på den grupp som skall ha behörigheten, i detta exempel använder vi "Standard"
  3. Klicka på "Redigera behörigheter
  4. Välj fastighetsägare i drop down menyn och klicka på "Lägg på behörighet" för den behörighet som skall läggas till på gruppen


Hjälpte det här svaret? Ja Nej

Send feedback
Vi beklagar att vi inte kunde vara till hjälp. Lämna gärna feedback och hjälp oss att förbättra den här artikeln.