Felsökningsguide om någon inte kommer in

Felanmälan av passerkort och passersystem

Instruktionen är för Er som är ansvariga för administrationen av passerkort till Västtrafiks rast och pauslokaler. Är det något fel på passerkortet/kortläsaren eller dörren/gaten, agera enligt följande:


1. Fråga personen vad hen får för indikation på kortläsaren.

A. Om kortläsaren inte alls reagerar på när personen visar kortet eller använder knappsatsen är anläggningen sannolikt ur bruk. Kontakta Västfastigheter på via felanmälan i Weblord eller ring 010-441 35 00. Öppet måndag-fredag mellan klockan 07:00-16:00.
Vid akuta fel utanför kontorstid kontakta Västfastigheters jour: 072-255 43 42

B. Om läsaren indikerar/blinkar efter att kortet visats väntar läsaren på kod. Be personen logga in i opna och kontrollera att hen slår in rätt kod. Rätt kod är INTE 1234 på kortläsare till rastlokalerna.

C. Om kortläsaren reagerar med röd markering eller informerar på display direkt när kortet visas kan det vara ett par olika fel. (Om kortet fungerat nyligen gå direkt till punkt tre), annars börja felsökning från början.

2. Logga in i Opna och sök upp personen och klicka längst ute till höger för att granska profieln. Kontrollera att personen har aktiverat kortet. Status skall alltså vara aktivt. Kontrollera även att det inte är pausat etc.

3. Kontrollera om personen tillhör en användargrupp som har rätt behörighet. För Västtrafik skall det finnas en grundbehörighet för alla personer som saknar dörrar. Dessutom kan ni ha en eller flera behörighetsgrupper relaterade till era avtal. Personer som ska komma in genom en dörr behöver alltså ha rätt behörigheter tilldelade.

4. Kontrollera att kortet inte är pausat/fryst. Allt detta bör indikeras tydligt när du granskar personposten i Opna.

5. Be personen dubbelkolla att hen använder rätt PIN-kod. Personen ser sin PIN.kod när hen loggar in i Opna i sin profil på opna.amido.se eller genom att skanna qr-koden på baksidan av sitt kort. Vänta dock upp till tio minuter för att säkerställa att koden hunnit slå igenom. Vid upprepade felaktiga PIN-kodsinslagningar spärras kortet. Om kortet är spärrat:

Ring Securitas support, telefon: 0771-75 00 75.

Uppge följande:
– Hej, Jag vill lägga upp en serviceanmälan på AHS 60

Detta ska lämnas som info gällande ärendet:
– Namn på personen som har felet/problemet
– Opna kortnummer för kortet det gäller
– Lokal/gate som ärendet gäller
– Nummer på kortläsaren om det går att utläsa
– Kortfattad beskrivning om vad som är fel
– Beskriv vilka steg du gjort för att kontrollera funktionen
– Dina (felanmälarens) kontaktuppgifter

Om personen behöver nytt kort: För att radera ett kort behöver du söka upp personen, hitta dess kortnummer (i formatet 1234-5678-9012) och under företagsinställningar skriva in detta och radera kortet. Därefter går du till beställningsfliken för beställa ett nytt kort till personen. Under tiden kan du använda ett temporärt kort.

Hjälpte det här svaret? Ja Nej

Send feedback
Vi beklagar att vi inte kunde vara till hjälp. Lämna gärna feedback och hjälp oss att förbättra den här artikeln.